Trasa nr 5 - Na Śliwkowym Szlaku

Informacje

• Dystans: 18.1 km
  • Czas trwania: 1 h 29 min

Przedstawiamy jednodniową ofertę spędzania czasu wolnego na obszarze Mikroregionu Pogórze w oparciu o idee Slow Food Travel. Tym razem rozpoczynamy wycieczkę na Rynku w Czchowie, czyli w jednym z najstarszych miast Małopolski, na którym możemy zaparkować samochód i przesiąść się na rower.

Z Rynku kierujemy się na Iwkową ulicami Armii Krajowej i Kazimierza Wielkiego, przez Trawniki i Kozieniec.

Mając czas możemy zatrzymać się w „Gościńcu przy lesie Bielowo”. By tam dojechać należy 4 km od Rynku w Czchowie skręcić w lewo na Wytrzyszczkę. Po 600 metrach po prawej stronie znajduje się „Bielowo”.

Po przerwie w „Gościńcu” wracamy na trasę i kierujemy się w stronę Iwkowej. Po ok. 2 km skręcamy w lewo na Wytrzyszczkę. Tutaj również na naszej trasie pojawiają się szlaki rowerowe (czerwony i czarny). Czerwonym szlakiem zjeżdżamy pod zamek Tropsztyn i skręcamy w lewo. Kierujemy się do Czchowa wzdłuż drogi krajowej oraz Jeziora Czchowskiego.

Zamek Tropsztyn zniesiony na skalistym wzgórzu w I połowie XIV w., w pełni zrekonstruowany, jeden z najpiękniejszych w Polsce przykładów zamku rycerskiego wzniesionego z kamienia. Jeden z wielu zamków jakie znajdowały się wzdłuż historycznego szlaku handlowego z Węgier wzdłuż Dunajca. Zamek udostępniany turystom tylko w wakacje. Podczas zwiedzania można obejrzeć trasę podziemną wiodącą przez lochy zamkowe, ekspozycję poświęconą kulturze Inków (z zamkiem związana jest legenda, mówiąca o tym, iż tutaj został ukryty przez potomków króla Inków skarb przeznaczony na odbudowę państwa inkaskiego) oraz trasę u podstawy skały, na której został wzniesiony zamek.

Z zamku Tropsztyn do zapory jest nieco ponad 3 kilometry. Skręcamy na zaporę, którą przejeżdżamy na druga stronę rzeki.

Jezioro Czchowskie - zbiornik wyrównawczy dla Jeziora Rożnowskiego wybudowany w latach 1938–1948. Całkowita powierzchnia zbiornika wynosi 346 ha, maksymalna głębokość dochodzi do 9,5 metra a pojemność całkowita wynosi ok. 12 mln m³. Linia brzegowa jest słabo rozwinięta, brzegi ma strome i zalesione. Zapora w Czchowie to betonowa przegroda o wysokości 16 metrów i długości 750 metrów.

Następnie przez 3 km jedziemy wzdłuż Dunajca w kierunku północnym trasą rowerową VeloDunajec.

Po przejechaniu nieco ponad kilometra od zapory, możemy zboczyć z trasy, skręcając w prawo i po 1,2 km podjeździe dotrzeć do Osady Indiańskiej.

Jadąc trasą VeloDunajec przez miejscowość Piaski–Drużków mijamy po prawej stronie zbudowany w XIX wieku dwór Krasuskich, który po I wojnie światowej został przemianowany na szkołę. Niestety w wyniku przebudowy utracił cechy charakterystyczne dla tego typu budowli. Z oryginalnej zabudowy dworu pozostało tylko wejście w formie ganku. Po przejechaniu 1 km od dworu, skręcamy w lewo na prom na Dunajcu.

Przed wyjazdem sugerujemy sprawdzić na stronie internetowej Zarządu Dróg Powiatowych w Brzesku (www.zdp.powiatbrzeski.pl) lub miasta Czchów (www.czchow.pl) czy prom kursuje. Jeśli byłyby przerwy w kursowaniu, proponujemy objazd przez zaporę (dojeżdżamy do DK 75, kierujemy się na Brzesko).

Rzeka Dunajec o długości 247 km zajmuje 10 miejsce wśród najdłuższych rzek w Polsce. Jest prawym dopływem Wisły (ujście w okolicy Ujścia Jezuickiego i Opatowca), powstaje z połączenia wód Czarnego Dunajca i Białego Dunajca w Nowym Targu. Odcinek w okolicy Tarnowa jest popularnym miejscem wypoczynku w upalne dni. Trzeba pamiętać, iż Dunajec to typowa górska rzeka a jej nurt jest tak silny, iż koryto zmienia się z dnia na dzień. Nie zaleca się kąpieli w Dunajcu lecz na wyznaczonych kąpieliskach czy basenach w okolicy. Dunajec jest natomiast rajem dla wędkarzy.

Po drugiej stronie Dunajca wjeżdżamy do Czchowa ulicą Do Promu. Istnieje możliwość zatrzymania się w „Jaśkowym Sadzie” – farmie alpak. Aby tam dotrzeć należy po przejechaniu 850 metrów od promu skręcić w prawo na drewnianą kładkę nad potokiem Zelina Biskupska (zwana również Zeliną Czchowską), po przejechaniu której od razu skręcamy w prawo. Po 100 metrach dojeżdżamy do „Jaśkowego Sadu”.

Po przerwie, wracamy na trasę – do kładki, na ul. Do Promu. Po dojechaniu do ul. Sądeckiej (DK 75) skręcamy w lewo w kierunku Nowego Sącza a następnie w drugą drogę w prawo na ul. Basztową w kierunku Rynku. Przy ul. Sądeckiej świetne miejsce na kawę i ciasteczko „Przystań na kawę” (po lewej stronie ulicy).

Po dotarciu na Rynek przerwa na zwiedzanie miasteczka, w tym kościoła z romańskimi elementami. Będąc w Czchowie koniecznie trzeba udać się na wzgórze zamkowe.

Opracowano na zlecenie Lokalnej Grupy Działania Dunajec-Biała, Pogórzańskiego Stowarzyszenia Rozwoju oraz Stowarzyszenia „Na Śliwkowym Szlaku” przez Pana Marcina Pałacha.

dystans (km) wysokość m n.p.m.