Trasa nr 6 - Na Śliwkowym Szlaku

Informacje

• Dystans: 43.8 km
  • Czas trwania: 2 h 32 min

Przedstawiamy jednodniową ofertę spędzania czasu wolnego na obszarze Mikroregionu Pogórze w oparciu o idee Slow Food Travel. Tym razem rozpoczynamy wycieczkę w Melsztynie na parkingu przy drodze wojewódzkiej łączącej Zakliczyn z Jurkowem. Po drugiej stronie ulicy znajduje się mały plac zabaw dla dzieci. Wyjeżdżamy w kierunku Zakliczyna. Po przejechaniu 350 metrów zjeżdżamy z drogi wojewódzkiej, skręcając w lewo na Dębno. Po przejechaniu 300 metrów skręcamy w lewo by dotrzeć na ruiny zamku w Melsztynie.

Po zwiedzeniu pozostałości po jednym z wielu zamków nad Dunajcem wracamy do drogi na Dębno. Po 1,5 kilometra skręcamy w lewo w kierunku Gwoźdźca. Do miejscowości Złota jedziemy bocznymi, krętymi drogami, uważając by się nie pogubić. Po przejechaniu 4,8 km przed miejscowością Niedźwiedza skręcamy w lewo i po przejechaniu 900 metrów polną drogą skręcamy w prawo. Kolejne 2 km to jazda wąską, asfaltową drogą, na końcu której skręcamy w lewo. Następnie objeżdżamy od wschodu i południa miejscowość Złota, do której dojeżdżamy po 2,5 km. Docieramy do głównej drogi. Po 200 metrach dojeżdżamy pod zabytkowy siedemnastowieczny jednonawowy kościół drewniany pw. św. Michała Archanioła w Złotej i nieco dalej nowy kościół z lat 80. XX w. Zaraz za nowym kościołem skręcamy w lewo, objeżdżamy kościół i mijając cmentarz wyjeżdżamy z miejscowości. Po dotarciu do końca drogi skręcamy w prawo. Po przejechaniu 2,5 km docieramy pod kolejny drewniany kościół pw. św. Mateusza Apostoła Ewangelisty w Biesiadkach. Spod kościoła jedziemy dalej do Zawady Uszewskiej, pamiętając by po 1,6 km oraz 2,9 km trzymać się prawej. Z Zawady Uszewskiej jedziemy wzdłuż Uszwicy do miejscowości Uszew, w której przejeżdżamy przez Uszwicę i docieramy do DK 75.

Uszwica  - prawy dopływ Wisły o długości 67,4 km. Wypływa z północnych zboczy Beskidu Wyspowego i Pogórza Wiśnickiego, spod wierzchołków Łopusza, Kobyły i Rogozowej z wysokości ok. 500 m n.p.m. Wpada do Wisły w Woli Przemykowskiej. Po raz pierwszy nazwa rzeki pojawia się w dokumencie lokacyjnym wsi wydanym przez Władysława Łokietka, król nadaje w nim las nad rzeką Uschva (teren dzisiejszego Rajbrotu). Słowo uschva oznaczało dawniej teren podmokły, bagnisty. Lokalnie rzekę nazywano Rajbrocka Rzeka.

Przecinamy „krajówkę” i po 200 metrach skręcamy w lewo. Do Gnojnika, jedziemy boczną drogą (1,8 km), równoległą do zatłoczonej krajówki. Do centrum Gnojnika dojeżdżamy DK 75 w kierunku Nowego Sącza. Tutaj warto zrobić sobie przerwę na obiad w jednej z lokalnych restauracji, karczm. Po przerwie wyjeżdżamy z Gnojnika „krajówką” w kierunku południowym. Po przejechaniu mostu na Uszwicy jedziemy przez 1,6 km a następnie skręcamy w boczna drogę w prawo do „Family Park Safari”.

Po przerwie w rodzinnym parku rozrywki wracamy w kierunku centrum Gnojnika. Tuż przed mostem na Uszwicy skręcamy w prawo na Lewniową i Biesiadki. Przez 8 km jedziemy przez Lewniową i Złotą (część południową) do drogi wojewódzkiej z Jurkowa do Zakliczyna. Po dojeździe do głównej drogi skręcamy w lewo w kierunku Zakliczyna. Przez Biskupice Melsztyńskie, Domosławice (słynne z umieszczonego w kościele parafialnym, często odwiedzanym przez malarza Jacka Malczewskiego, obrazu Matki Bożej, przywiezionego z wyprawy na Moskwę w 1606 r.,), Faliszewice dojeżdżamy do Melsztyna na parking gdzie rozpoczęliśmy wycieczkę. Kilkaset metrów przed Melsztynem po lewej stronie drogi znajduje się pomnik przyrody - 36 metrowa topola czarna o obwodzie pnia 788 cm.

Opracowano na zlecenie Lokalnej Grupy Działania Dunajec-Biała, Pogórzańskiego Stowarzyszenia Rozwoju oraz Stowarzyszenia „Na Śliwkowym Szlaku” przez Pana Marcina Pałacha.

dystans (km) wysokość m n.p.m.